stadga
GILTIG FÖR FÖRSÄLJNINGSKONTRAKT SOM SLUTAS FRÅN 25 DECEMBER 2014
INNEHÅLLSFÖRTECKNING:
-
ALLMÄNNA BESTÄMMELSER
-
ELEKTRONISKA TJÄNSTER I ONLINE -BUTIKEN
-
VILLKOR FÖR ATT SLUTA ETT FÖRSÄLJNINGSAVTAL
-
BETALNINGSMETODER OCH FRÅGOR FRÅN PRODUKTEN
-
KOSTNAD, METODER OCH LEVERANSDATUM OCH MOTTAGNING AV PRODUKTEN
-
PRODUKTKLAGOM
-
EXTRAJUDISKA METODER FÖR ATT FÖLJA KLAGOMÅL OCH GÄLLANDE KRAV, OCH REGLER FÖR TILLGÅNG TILL DETTA FÖRFARANDEN
-
RÄTTEN FÖR ATT TRA FRÅN KONTRAKTET
-
BESTÄMMELSER OM ENTREPRENÖRER
-
SLUTBESTÄMMELSER
Onlinebutik KeeShoes bryr sig om konsumenträttigheter. Konsumenten får inte avstå från de rättigheter som tillkommer honom enligt lagen om konsumenträttigheter. Bestämmelserna i avtalen som är mindre gynnsamma för konsumenten än bestämmelserna i konsumenträttslagen är ogiltiga, och i stället ska bestämmelserna i konsumenträttslagen gälla. Därför är bestämmelserna i dessa föreskrifter inte avsedda att utesluta eller begränsa de konsumenträttigheter som tilldelas dem genom tvingande lagbestämmelser, och eventuella tvivel bör förklaras till fördel för konsumenten. I händelse av att bestämmelserna i dessa föreskrifter inte följs med ovanstående bestämmelser ska dessa bestämmelser ha företräde och bör tillämpas.
-
ALLMÄNNA BESTÄMMELSER
-
Onlinebutik tillgänglig på internetadressen KeeShoes drivs av Dorota Bauer driva företag under företagets namn Dorota Bauer skor in i det centrala registret och information om ekonomisk aktivitetfrån Republiken Polen som drivs av ministern med ansvar för ekonomin, med: adressen till verksamhetsstället och adress för service: ul. Jagiellońska 1, 96-100 Skierniewice, NIP 8360013865, REGON 750425486, e-postadress: store @ KeeShoes, telefonnummer: +48 46832 14 60.
-
Dessa föreskrifter riktar sig till både konsumenter och företagare som använder onlinebutiken (med undantag för punkt 11 i förordningarna, som endast är avsedd för företagare).
-
Administratören av personuppgifter som behandlas i samband med genomförandet av bestämmelserna i dessa föreskrifter är tjänsteleverantören. Personuppgifter behandlas för ändamål inom ramen för och på grundval av principerna i sekretesspolicyn som publiceras på onlinebutikens webbplats. Det är frivilligt att lämna ut personlig information. Varje person vars personuppgifter behandlas av tjänsteleverantören har rätt att granska deras innehåll och rätten att uppdatera och korrigera dem.
-
Definitioner:
-
ARBETSDAG - en dag från Måndag till fredag exklusive helgdagar.
-
REGISTRERINGSFORM - ett formulär tillgängligt i onlinebutiken som låter dig skapa ett konto.
-
BESTÄLLNINGSFORM - Elektronisk tjänst, ett interaktivt formulär tillgängligt i onlinebutiken som gör det möjligt att lägga en beställning, särskilt genom att lägga till produkter i den elektroniska korgen och definiera villkoren i försäljningsavtalet, inklusive leverans- och betalningsmetod.
-
KUND - (1) en fysisk person med full rättslig förmåga, och i fall som föreskrivs i allmänt tillämpliga föreskrifter också en fysisk person med begränsad rättskapacitet; (2) juridisk person; eller (3) en organisationsenhet utan juridisk personlighet, som lagen erkänner rättskapacitet; - som har ingått eller avser att ingå ett försäljningsavtal med säljaren.
-
CIVIL CODE - civilrättslagen av den 23 april 1964 (Journal of Laws 1964 nr 16, punkt 93, med ändringar).
-
KONTO - Elektronisk tjänst, en samling resurser i Tjänsteleverantörens IKT -system märkta med ett individuellt namn (inloggning) och lösenord som tillhandahålls av Tjänstemottagaren, där data från Tjänstemottagaren och information om Beställningar som han har lagt i Online Butiken samlas in.
-
NYHETSBREV - Elektronisk tjänst, elektronisk distributionstjänst som tillhandahålls av tjänsteleverantören via e -post, vilket gör att alla tjänstemottagare som använder den automatiskt kan ta emot från tjänsteleverantörens cykliska innehåll av efterföljande utgåvor av nyhetsbrevet som innehåller information om produkter, nyheter och kampanjer i Webbutik.
-
PRODUKT - tillgänglig i onlinebutiken en rörlig sak är föremål för försäljningsavtalet mellan kunden och säljaren.
-
FÖRESKRIFTER - dessa regler i onlinebutiken.
-
ONLINE STORE - Tjänsteleverantörens onlinebutik tillgänglig på internetadressen: KeeShoes.
-
SÄLJARE; TJÄNSTELEVERANTÖR - Dorota Bauer bedriver affärsverksamhet under företagets namn Dorota Bauer skor in i det centrala registret och information om Republiken Polens ekonomiska verksamhet som förvaras av ministern med ansvar för ekonomin, med: adressen till verksamhetsstället och adress för service: ul. Jagiellońska 1, 96-100 Skierniewice, NIP 8360013865, REGON 750425486, e-postadress: store @ KeeShoes, telefonnummer: +48 46832 14 60.
-
FÖRSÄLJNINGSAVTAL - ett produktförsäljningsavtal som ingås eller ingås mellan kunden och säljaren via onlinebutiken.
-
ELEKTRONISK TJÄNST - en tjänst som tillhandahålls elektroniskt av tjänsteleverantören till tjänstemottagaren via onlinebutiken.
-
TJÄNSTEMOTTAGARE - (1) en fysisk person med full rättslig förmåga, och i fall som föreskrivs i allmänt tillämpliga föreskrifter också en fysisk person med begränsad rättskapacitet; (2) juridisk person; eller (3) en organisationsenhet utan juridisk personlighet, som lagen erkänner rättskapacitet; - använder eller avser att använda den elektroniska tjänsten.
-
KONSUMENTRÄTTLAG, LAG - lagen av den 30 maj 2014 om konsumenträttigheter (Journal of Laws från 2014, punkt 827, med ändringar)
-
BESTÄLLNING - Kundens avsiktsförklaring skickad via beställningsformuläret och som direkt syftar till att ingå ett produktförsäljningsavtal med säljaren.
-
-
-
ELEKTRONISKA TJÄNSTER I ONLINE -BUTIKEN
-
Följande elektroniska tjänster är tillgängliga i webbutiken: Konto, beställningsformulär och nyhetsbrev.
-
Konto - det är möjligt att använda kontot efter att två på varandra följande steg slutförts av tjänstemottagaren - (1) fyllt i registreringsformuläret, (2) klicka på "Skapa ett konto". I registreringsformuläret är det nödvändigt för tjänstemottagaren att ange följande tjänstmottagares data: namn och e-postadress och lösenord.
-
Den elektroniska kontotjänsten tillhandahålls kostnadsfritt på obestämd tid. Tjänstemottagaren har möjlighet att när som helst och utan att ange någon anledning ta bort kontot (avsägelse från kontot) genom att skicka en lämplig begäran till tjänsteleverantören, särskilt via e-post till följande adress: sklep @ KeeShoes eller skriftligen till följande adress: ul. Jagiellońska 1, 96-100 Skierniewice.
-
-
Beställningsformulär - användningen av beställningsformuläret börjar när kunden lägger till den första produkten i den elektroniska korgen i onlinebutiken. Att lägga en beställning sker efter att kunden har slutfört två på varandra följande steg - (1) efter att ha fyllt i orderformuläret och (2) att klicka på onlinebutikens webbplats efter att ha fyllt i fältet Beställningsformulär " Köp nu "- tills dess är det möjligt att ändra inmatade data (för att göra detta, följ de meddelanden och information som visas på onlinebutikens webbplats). I beställningsformuläret är det nödvändigt för kunden att tillhandahålla följande uppgifter om kunden: namn och efternamn / företagsnamn, adress (gata, hus / lägenhetsnummer, postnummer, stad, land), e-postadress, kontakt telefonnummer och data angående försäljningsavtalet: Produkt (er), produktens (er) kvantitet, plats (er) och leveransmetod (er), betalningsmetod. För kunder som inte är konsumenter är det också nödvändigt att ange företagsnamn och skatte -ID.
-
Beställningsformuläret för elektronisk service tillhandahålls kostnadsfritt och är av engångskaraktär och slutar när beställningen görs genom det eller när kunden slutar lägga beställningen genom det.
-
-
Nyhetsbrev - användningen av nyhetsbrevet sker efter att du har angett e -postadressen på fliken "Nyhetsbrev" som syns på webbutikens webbplats till vilken efterföljande utgåvor av nyhetsbrevet ska skickas och klicka på " Bli Medlem ". Du kan också prenumerera på nyhetsbrevet genom att markera lämplig kryssruta när du skapar ett konto - när du skapar kontot prenumererar kunden på nyhetsbrevet.
-
Nyhetsbrevets elektroniska tjänst tillhandahålls kostnadsfritt på obestämd tid. Tjänstemottagaren kan när som helst och utan att ange någon anledning avsluta prenumerationen på nyhetsbrevet (avgå från nyhetsbrevet) genom att skicka en lämplig begäran till tjänsteleverantören, särskilt via e-post till följande adress: [email protected] eller skriftligen till följande adress: ul. Jagiellońska 1, 96-100 Skierniewice.
-
-
-
Tekniska krav som krävs för samarbete med IKT -systemet som används av tjänsteleverantören: (1) en dator, bärbar dator eller annan multimediaenhet med internetanslutning; (2) tillgång till elektronisk post; (3) Internet -webbläsare: Mozilla Firefox version 11.0 och senare eller Internet Explorer version 7.0 och senare, Opera version 7.0 och senare, Google Chrome version 12.0.0 och högre; (4) rekommenderad minsta skärmupplösning: 1024x768; (5) aktivera cookies och Javascript -stöd i webbläsaren.
-
Tjänstemottagaren är skyldig att använda onlinebutiken på ett sätt som överensstämmer med lag och moral, med respekt för de personliga rättigheterna och upphovsrätten och immateriella rättigheterna hos tjänsteleverantören och tredje parter. Tjänstemottagaren är skyldig att ange fakta korrekta uppgifter. Tjänstemottagaren får inte tillhandahålla olagligt innehåll.
-
Reklamationsförfarande:
-
Klagomål relaterade till tillhandahållande av elektroniska tjänster från tjänsteleverantören och andra klagomål relaterade till driften av onlinebutiken (exklusive produktklagomålsförfarandet, vilket anges i paketet vol. 6 och 7 i förordningarna) Tjänstemottagaren kan skicka, till exempel:
-
skriftligen till följande adress: ul. Jagiellońska 1, 96-100 Skierniewice;
-
i elektronisk form via e-post till följande adress: store @ KeeShoes;
-
Det rekommenderas att tjänstemottagaren i beskrivningen av klagomålet anger: (1) information och omständigheter angående föremålet för klagomålet, särskilt typen och datumet för oegentligheter. (2) Tjänstemottagarens förfrågningar; och (3) kontaktuppgifter för personen som lämnar in klagomålet - detta kommer att underlätta och påskynda behandlingen av klagomålet från tjänsteleverantören. Kraven i föregående mening är endast rekommendationer och påverkar inte effektiviteten av klagomål som lämnas in utan den rekommenderade beskrivningen av klagomålet.
-
Tjänsteleverantören besvarar klagomålet omedelbart, senast inom 14 kalenderdagar från dagen för inlämnandet.
-
-
-
VILLKOR FÖR ATT SLUTA ETT FÖRSÄLJNINGSAVTAL
-
Slutförandet av försäljningsavtalet mellan kunden och säljaren sker efter att kunden har gjort en beställning med hjälp av orderformuläret i onlinebutiken i enlighet med punkt 2.1.2 i föreskrifterna.
-
Produktpriset som visas på onlinebutikens webbplats anges i polska zloty och inkluderar skatter. Om det totala priset inklusive skatter på produkten som omfattas av ordern, samt leveranskostnader (inklusive avgifter för transport, leverans och posttjänster) och andra kostnader, och när dessa avgifter inte kan fastställas - om skyldigheten att betala dem, informeras kunden om onlinebutikens webbplats vid beställning, inklusive vid tidpunkten för kunden uttrycker viljan att vara bunden av försäljningsavtalet.
-
Proceduren för att ingå ett försäljningsavtal i onlinebutiken med hjälp av beställningsformuläret
-
Slutförandet av försäljningsavtalet mellan kunden och säljaren sker efter att kunden har lagt en beställning i webbutiken i enlighet med punkt 2.1.2 i föreskrifterna.
-
Efter beställningen bekräftar säljaren omedelbart mottagandet och accepterar samtidigt beställningen för utförande. Bekräftelse på mottagande av beställningen och dess acceptans för genomförande sker genom att skicka kunden ett lämpligt e-postmeddelande till kundens e-postadress som tillhandahålls vid beställningen, som åtminstone innehåller säljarens deklaration om mottagande av beställningen och dess acceptans för genomförande och bekräftelse av ingående av försäljningsavtalet. Vid mottagande av ovanstående e-postmeddelande från kunden ingås ett försäljningsavtal mellan kunden och säljaren.
-
-
Konsolidera, säkra och göra innehållet i det ingående försäljningsavtalet tillgängligt för kunden sker genom att (1) tillhandahålla dessa föreskrifter på onlinebutikens webbplats och (2) skicka kunden det e-postmeddelande som avses i punkt 3.3.2. Av förordningarna. Innehållet i försäljningsavtalet registreras och säkras dessutom i IT -systemet i säljarens onlinebutik.
-
-
BETALNINGSMETODER OCH FRÅGOR FRÅN PRODUKTEN
-
Säljaren förser kunden med följande betalningsmetoder enligt försäljningsavtalet:
-
Kontant vid leverans vid leverans.
-
Betalning kontant vid personlig upphämtning.
-
Betalning via banköverföring till säljarens bankkonto.
-
Bank: Bank Polska Kasa Opieki SA.
-
Kontonummer: 61 1240 3321 1111 0000 2853 8840.
-
-
Elektroniska betalningar och kortbetalningar via webbplatsen Transferuj.pl - möjliga aktuella sätt betalningar anges på webbplatsen för onlinebutiken vid beställning och på webbplatsen http://transferuj.pl.
-
Avräkning av transaktioner med elektroniska betalningar och betalkort utförs i enlighet med kundens val via Transferuj.pl -webbplatsen. Tjänsten med elektroniska betalningar och betalkort tillhandahålls av:
-
Transferuj.pl - företaget Krajowy Integrator Płatności Spółka Akcyjna (tidigare Brachia Sp. J.) med sitt säte i Poznań (säte: Św. Marcin 73/6, 61-808 Poznań), ingick i företagsregistret för Nationellt domstolsregister under nummer 0000412357, registreringsfiler som förvaras av tingsrätten Poznań - Nowe Miasto i Wilda i Poznań, aktiekapital till ett belopp av 4 798 500,00 PLN fullt ut betalt, NIP: 7773061579.
-
-
-
-
Betalningsdatum:
-
Om kunden väljer kontantbetalningar vid personlig upphämtning, betalning via banköverföring, elektroniska betalningar eller betalning med kreditkort, Kunden är skyldig att betala inom 7 dagar kalender från datumet för försäljningsavtalet.
-
Om kunden väljer betalningen leverans kontant vid leverans, Kunden är skyldig att göra betalningen vid leverans.
-
-
-
KOSTNAD, METODER OCH LEVERANSDATUM OCH MOTTAGNING AV PRODUKTEN
-
Produktleverans är tillgänglig på Republiken Polens territorium.
-
Leveransen av produkten till kunden betalas, såvida inte försäljningsavtalet föreskriver något annat. Produktens leveranskostnader (inklusive avgifter för transport, leverans och posttjänster) anges för kunden på onlinebutikens webbplats. vid beställning, inklusive när kunden uttrycker sin vilja att vara bunden av försäljningsavtalet.
-
Personlig samling av produkten av kunden är kostnadsfri.
-
Säljaren förser kunden med följande leverans- eller hämtningsmetoder för produkten:
-
Postleverans, kontant vid leverans.
-
Kurierservice, kurir vid leverans.
-
Personlig samling på följande adress: ul. Jagiellońska 1, 96-100 Skierniewice - på följande dagar: måndag, tisdag, onsdag, fredag - från 10:00 till 18:00, torsdag - från 9:00 till 17:00 och lördagar - från 10: 00.00: 00.00 till 14.00 (exklusive helgdagar).
-
-
Datum för leverans av produkten till kunden totalsummor upp till 7 arbetsdagarom inte en kortare tidsfrist anges i beskrivningen av produkten eller vid beställningen. För produkter med olika leveranstider är leveransdatum det längsta angivna datumet, som dock inte kan överstiga 7 arbetsdagar. Starten av perioden för leverans av produkten till kunden räknas enligt följande:
-
Om kunden väljer betalningsmetod via banköverföring, elektronisk betalning eller betalkort - från dagen för kreditering av säljarens bankkonto eller avräkningskonto.
-
Om kunden väljer betalningsmetod vid leverans - från datumet för försäljningsavtalet.
-
-
Tidsfristen för att produkten ska hämtas av kunden - om kunden väljer en personlig produktsamling är produkten redo att hämtas av kunden i tid upp till 7 arbetsdagarom inte en kortare tidsfrist anges i beskrivningen av produkten eller vid beställningen. För produkter med olika villkor för insamling är beredskapstiden för insamling den längsta löptiden som dock inte får överstiga 7 arbetsdagar. Kunden kommer dessutom att informeras av säljaren om produktens beredskap för hämtning via skicka ett lämpligt e-postmeddelande till kundens e-postadress som anges vid beställningen. Början av produktens beredskap för insamling av kunden räknas enligt följande:
-
Om kunden väljer betalningsmetod via banköverföring, elektronisk betalning eller betalkort - från dagen för kreditering av säljarens bankkonto eller avräkningskonto.
-
Om kunden väljer kontant vid leverans - från och med dagen för försäljningsavtalet.
-
-
-
PRODUKTKLAGOM
(GÄLLER FÖRSÄLJNINGSKONTRAKT SOM SLUTAS FRÅN 25 DECEMBER 2014)-
Grunden och omfattningen av säljarens ansvar gentemot kunden, om den sålda produkten har en fysisk eller juridisk defekt (garanti), definieras av allmänt tillämplig lag, särskilt i civillagen.
-
Säljaren är skyldig att förse Kunden med en Produkt utan defekter. Detaljerad information om säljarens ansvar för ett produktfel och kundens rättigheter specificeras på webbplatsen för onlinebutiken på fliken " Klagomål på varorna".
-
Klagomålet kan lämnas av kunden, till exempel:
-
skriftligen till följande adress: ul. Jagiellońska 1, 96-100 Skierniewice;
-
i elektronisk form via e-post till följande adress: store @ KeeShoes;
-
-
Det rekommenderas att kunden i beskrivningen av klagomålet anger: (1) information och omständigheter angående föremålet för klagomålet, särskilt typ och datum för felet; (2) kräva en metod för att produkten ska överensstämma med försäljningsavtalet eller en deklaration om prisminskning eller återkallelse från försäljningsavtalet; och (3) kontaktuppgifter för personen som lämnar in klagomålet - detta kommer att underlätta och påskynda behandling av klagomålet av säljaren. Kraven i föregående mening är endast rekommendationer och påverkar inte effektiviteten av klagomål som lämnas in utan den rekommenderade beskrivningen av klagomålet.
-
Säljaren kommer att svara på kundens klagomål omedelbart, senast inom 14 kalenderdagar från dagen för inlämnandet. Underlåtenhet att svara Säljaren inom ovannämnda period innebär att Säljaren ansåg att klagomålet var berättigat.
-
Om säljaren svarar på kundens klagomål eller på utförande Kundens rättigheter under garantin det kommer att vara nödvändigt att leverera produkten till säljaren, kunden kommer att bli ombedd av säljaren att leverera produkten på säljarens bekostnad till adressen ul. Jagiellońska 1, 96-100 Skierniewice. Om emellertid på grund av typ av defekt, produkttyp eller installationsmetod, kundens leverans av produkten skulle vara omöjlig eller alltför svår, kommer kunden att bli ombedd att göra säljarens produkt tillgänglig, efter tidigare möte, på den plats där produkten finns.
-
Begäran att leverera den produkt som avses i punkt 6.6 i föreskrifterna påverkar inte tidsfristen för säljarens svar på kundens klagomål som avses i punkt 6.5 i föreskrifterna och kränker inte Kundens rätt att begära att säljaren demonterar den defekta produkten och installerar om produkten efter att den har bytts ut mot en defektfri eller om den defekt som avses i art. 561 [1] i civillagen.
-
-
EXTRAJUDISKA METODER FÖR ATT FÖLJA KLAGOMÅL OCH GÄLLANDE KRAV, OCH REGLER FÖR TILLGÅNG TILL DETTA FÖRFARANDEN
-
Detaljerad information om möjligheten för kunden som är en konsument att använda utomrättsliga medel för att hantera klagomål och klagomål och reglerna för tillgång till dessa förfaranden finns på kontoren och på webbplatserna för poviat (kommunala) konsumentombudsmän, sociala organisationer vars De lagstadgade uppgifterna inkluderar konsumentskydd, inspektioner för handelskontroll och på följande internetadresser för kontoret för konkurrens och konsumentskydd: http://www.uokik.gov.pl/spory_konsumenckie.php; http://www.uokik.gov.pl/sprawy_indywidualne.php och http://www.uokik.gov.pl/wazne_adresy.php.
-
Kunden som är en konsument har följande exemplifierande möjligheter att använda utomstående klagomål och klagomål:
-
Kunden har rätt att ansöka hos en permanent vänlig konsumentdomstol som avses i art. 37 i lagen av den 15 december 2000 om handelskontroll (Journal of Laws 2001, nr 4, punkt 25, i dess ändrade lydelse), med en begäran om att lösa en tvist till följd av det ingående försäljningsavtalet. Reglerna för organisation och drift av permanenta konsumentdomstolar för skiljedom anges i justitieministerns förordning av den 25 september 2001 om regler för organisation och drift av permanenta konsumentdomstolar. (Journal of Laws 2001, nr 113, punkt 1214).
-
Kunden har rätt att ansöka hos provinsinspektören för handelskontroll, i enlighet med art. 36 i lagen av den 15 december 2000 om handelskontroll (Journal of Laws 2001, nr 4, punkt 25, i dess ändrade lydelse), med en begäran om att inleda medlingsförfaranden om den vänliga lösningen av tvisten mellan kunden och Säljare. Information om reglerna och förfarandet för förmedlingsförfarandet som utförs av handelsinspektionens provinsinspektör finns tillgänglig på kontoren och på webbplatserna för enskilda provinsinspektioner för handelskontrollen.
-
Kunden kan få gratis hjälp med att lösa tvisten mellan kunden och säljaren, även med gratis bistånd från en konsumentombudsmann (kommunal) eller en social organisation vars lagstadgade uppgifter inkluderar konsumentskydd (inklusive konsumentförbundet, polska konsumentföreningar). Råd ges av konsumentförbundet på avgiftsfritt konsumentnummer 800 007 707 och polska konsumentförbundet på e-postadressen: [email protected].
-
-
På adressen http://ec.europa.eu/consumers/odr finns en plattform för online -tvistlösning mellan konsumenter och företagare på EU -nivå (ODR -plattformen). ODR-plattformen är en interaktiv och flerspråkig webbplats med en one-stop-butik för konsumenter och företagare som söker utanför domstol en tvist angående avtalsförpliktelser som härrör från ett online-säljtal eller kontrakt för tillhandahållande av tjänster.
-
-
RÄTTEN FÖR ATT TRA FRÅN KONTRAKTET
(GÄLLER FÖRSÄLJNINGSKONTRAKT SOM SLUTAS FRÅN 25 DECEMBER 2014)-
En konsument som har ingått ett distansavtal får, inom 14 kalenderdagar, dra sig ur det utan att ange skäl och utan kostnader, förutom de angivna kostnaderna på pricken 8.8 i föreskrifterna. För att uppfylla tidsfristen räcker det att skicka ett uttalande innan det går ut. Deklarationen om återkallelse från kontraktet kan lämnas in, till exempel:
-
skriftligen till följande adress: ul. Jagiellońska 1, 96-100 Skierniewice;
-
i elektronisk form via e-post till följande adress: store @ KeeShoes;
-
-
Ett exemplariskt modelluttagningsformulär ingår i bilaga 2 till konsumenträttslagen och är dessutom tillgänglig på webbutikens webbplats på fliken "Produktreturer"". Konsumenten får använda formulärmallen, men det är inte obligatoriskt.
-
Tiden för återkallelse från kontraktet börjar:
-
för ett kontrakt i vilket Säljaren utfärdar Produkten, är skyldig att överföra sitt ägande (t.ex. säljavtal) - från att ta produkten i besittning av konsumenten eller en tredje part som han har utsett andra än transportören, och i fall av ett kontrakt som: (1) innehåller många produkter som levereras separat, i partier eller i delar - från att ta den sista produkten, satsen eller delen i besittning, eller (2) består i regelbunden leverans av produkter under en viss period - från att ta den första av produkterna i besittning;
-
för andra kontrakt - från och med dagen för avtalets ingående.
-
-
Vid återkallelse från ett distansavtal anses kontraktet ogiltigt.
-
Säljaren är skyldig att omedelbart, senast inom 14 kalenderdagar från dagen för mottagandet av konsumentens uttalande vid återkallelse från avtalet, återbetala alla betalningar som han gjort, inklusive kostnaden för leverans av produkten (förutom för tilläggskostnader till följd av det leveranssätt som valts av kunden förutom den billigaste standardleveransmetoden som finns tillgänglig i onlinebutiken). Säljaren ska återbetala betalningen med samma betalningsmetod som konsumenten använde, såvida inte konsumenten uttryckligen har accepterat en annan returmetod, vilket inte innebär några kostnader för honom. Om säljaren inte har erbjudit sig att hämta produkten från konsumenten själv, kan han hålla tillbaka återbetalningen av betalningar som mottagits från konsumenten tills produkten returneras eller konsumenten tillhandahåller bevis på sin retur, beroende på vad som inträffar först.
-
Konsumenten är skyldig att omedelbart, senast inom 14 kalenderdagar från den dag då han drog sig ur avtalet, returnera produkten till säljaren eller överlämna den till en person som godkänts av säljaren för avhämtning, såvida inte säljaren föreslog att han hämtar produkten själv. För att nå tidsfristen räcker det med att returnera produkten innan den löper ut. Konsumenten kan returnera produkten till följande adress: ul. Jagiellońska 1, 96-100 Skierniewice.
-
Konsumenten är ansvarig för att minska produktens värde som ett resultat av att använda den på ett sätt som går utöver vad som är nödvändigt för att fastställa produktens art, egenskaper och funktion.
-
Möjliga kostnader i samband med konsumentens utträde ur avtalet, som konsumenten är skyldig att bära:
-
Om konsumenten har valt en annan produktleveransmetod än den billigaste standardleveransmetoden som finns i onlinebutiken, är säljaren inte skyldig att återbetala de extra kostnader som konsumenten ådrar sig.
-
Konsumenten bär de direkta kostnaderna för att returnera produkten.
-
När det gäller en produkt som är en tjänst, vars prestanda - på uttrycklig begäran av konsumenten - började innan tidsfristen för att ångra avtalet, konsumenten som utnyttjar rätten att ångra avtalet efter att ha gjort en sådan begäran , är skyldig att betala för de tjänster som uppfyllts fram till återkallandet av kontraktet. Betalningsbeloppet beräknas i proportion till omfattningen av den tillhandahållna tjänsten, med hänsyn till det pris eller den ersättning som avtalats i kontraktet. Om priset eller ersättningen är för hög är grunden för beräkningen av detta belopp marknadsvärdet för den tillhandahållna tjänsten.
-
-
Rätten att ångra ett distansavtal är inte tillgänglig för konsumenten när det gäller avtal:
-
(1) för tillhandahållande av tjänster, om säljaren helt har utfört tjänsten med uttryckligt medgivande från konsumenten, som informerades innan tjänsten påbörjades att han efter att ha utfört tjänsten av säljaren kommer att förlora rätten att säga upp avtalet; (2) om priset eller ersättningen beror på fluktuationer på den finansiella marknaden som säljaren inte har kontroll över och som kan inträffa före tidsfristen för att dra sig ur kontraktet; (3) där tjänsteman är en icke-prefabricerad produkt, tillverkad enligt konsumentens specifikationer eller för att tillgodose hans individuella behov. (4) där ämnet för tjänsten är en produkt som försämras snabbt eller har en kort hållbarhetstid; (5) där tjänsten är en produkt som levereras i ett förseglat paket, som efter öppnandet inte kan returneras på grund av hälsoskydd eller hygieniska skäl, om paketet har öppnats efter leverans; (6) där tjänsteman är produkter som efter leverans, på grund av sin natur, är oskiljaktigt kopplade till andra saker; (7) där ämnet för tjänsten är alkoholhaltiga drycker, vars pris överenskommits vid köpeavtalets ingående, och leveransen får ske först efter 30 dagar, och vars värde beror på fluktuationer på marknaden som säljaren inte har någon kontroll över; (8) där konsumenten uttryckligen har begärt att säljaren kommer till honom för brådskande reparation eller underhåll; om säljaren tillhandahåller andra tjänster än de som begärs av konsumenten, eller tillhandahåller andra produkter än reservdelar som är nödvändiga för reparation eller underhåll, har konsumenten rätt att ångra avtalet med avseende på ytterligare tjänster eller produkter; (9) där ämnet för tjänsten är ljud- eller visuella inspelningar eller datorprogramvara som levereras i ett förseglat paket, om paketet har öppnats efter leverans. (10) för leverans av tidningar, tidskrifter eller tidskrifter, med undantag för prenumerationsavtal; (11) avslutade genom en offentlig auktion; (12) för tillhandahållande av logitjänster, annat än för bostadsändamål, transport av varor, biluthyrning, catering, tjänster relaterade till fritids-, underhållnings-, sport- eller kulturevenemang, om avtalet anger dagen eller perioden för tillhandahållande av tjänster; (13) för leverans av digitalt innehåll som inte är inspelat på ett konkret medium, om prestationen började med konsumentens uttryckliga samtycke innan tidsfristen för att ångra avtalet och efter att ha informerat säljaren om förlusten av rätten att ångra sig från kontrakt.
-
-
-
BESTÄMMELSER OM ENTREPRENÖRER
-
Detta avsnitt i föreskrifterna och bestämmelserna i det gäller endast kunder och tjänsteanvändare som inte är konsumenter.
-
Säljaren har rätt att återkalla det försäljningsavtal som ingåtts med kunden som inte är konsument inom 14 kalenderdagar från dagen för dess ingående. Återkallande av försäljningsavtalet i detta fall kan ske utan att ange någon anledning och ger inte upphov till några krav från kundens sida som inte är konsument mot säljaren.
-
För kunder som inte är konsumenter har säljaren rätt att begränsa tillgängliga betalningsmetoder, inklusive att kräva en förskottsbetalning helt eller delvis, oavsett vilken betalningsmetod som kunden har valt och det faktum att ett försäljningsavtal ingås .
-
När Säljaren släpper Produkten till transportören överförs fördelarna och bördorna i samband med Produkten och risken för oavsiktlig förlust eller skada på Produkten till Kunden som inte är en konsument. I ett sådant fall är Säljaren inte ansvarig för förlust, defekt eller skada på Produkten som uppstår från dess acceptans för transport förrän den levereras till Kunden och för förseningar i transporten av försändelsen.
-
Om produkten skickas till kunden via en transportör är kunden som inte är en konsument skyldig att inspektera paketet i tid och på det sätt som accepteras för sådana paket. Om den upptäcker att produkten har gått förlorad eller skadats under transporten är den skyldig att utföra alla åtgärder som är nödvändiga för att fastställa transportörens ansvar.
-
Enligt art. 558 § 1 i civillagen utesluts säljarens ansvar enligt garantin för produkten gentemot kunden som inte är en konsument.
-
För kunder som inte är konsumenter kan tjänsteleverantören säga upp avtalet om tillhandahållande av elektroniska tjänster med omedelbar verkan och utan att ange skäl genom att skicka ett lämpligt uttalande till kunden.
-
Tjänsteleverantörens / säljarens ansvar gentemot tjänstemottagaren / kunden som inte är en konsument, oberoende av dess rättsliga grund, är begränsad - både som en del av ett enda krav, såväl som för alla fordringar totalt - upp till beloppet av det betalade priset och leveranskostnaderna enligt försäljningsavtalet, men högst högst tusen zloty. Tjänsteleverantören / säljaren är ansvarig gentemot tjänstemottagaren / kunden som inte är en konsument endast för typiska skador som kan förutsägas vid tidpunkten för avtalets ingående och inte är ansvariga för de förlorade förmånerna i förhållande till tjänstemottagaren / kunden som inte är en konsument.
-
Alla tvister som uppstår mellan säljaren / tjänsteleverantören och kunden / tjänstemottagaren som inte är en konsument ska överlämnas till den domstol som har jurisdiktion över säljarens / tjänsteleverantörens säte.
-
-
SLUTBESTÄMMELSER
-
Avtal som ingås via onlinebutiken ingås på polska.
-
Ändra reglerna:
-
Tjänsteleverantören förbehåller sig rätten att ändra föreskrifterna av viktiga skäl, det vill säga: lagändringar; förändringar i betalnings- och leveranssätt - i den utsträckning dessa förändringar påverkar genomförandet av bestämmelserna i dessa förordningar.
-
Vid ingående av kontinuerliga kontrakt på grundval av dessa föreskrifter (t.ex. tillhandahållande av elektroniska tjänster - konto) de ändrade bestämmelserna bindar tjänstemottagaren om kraven som anges i art. 384 och 384 [1] i civillagen, det vill säga att tjänstemottagaren var ordentligt informerad om ändringarna och sade inte upp avtalet inom 14 kalenderdagar från dagen för anmälan. I händelse av att ändringen av förordningarna leder till att nya avgifter införs eller att de befintliga avgifterna ökar, har tjänstemottagaren som är en konsument rätt att säga upp avtalet.
-
Vid ingående av avtal av annan karaktär än löpande avtal (t.ex. säljavtal) på grundval av dessa föreskrifter kommer ändringarna av förordningarna inte på något sätt att kränka de förvärvade rättigheterna för tjänstemottagare / kunder som är konsumenter före datumet från och med ikraftträdandet av ändringarna i förordningarna, i synnerhet kommer ändringar av förordningarna inte att påverka påverkan på redan placerade eller placerade beställningar och ingående, genomförda eller genomförda försäljningsavtal.
-
-
I frågor som inte omfattas av dessa förordningar ska allmänt tillämpliga bestämmelser i polsk lag gälla, särskilt: civillagen; lagen om tillhandahållande av elektroniska tjänster av den 18 juli 2002 (Journal of Laws 2002 nr 144, punkt 1204, med ändringar); för försäljningsavtal som ingicks från den 25 december 2014 med kunder som är konsumenter - bestämmelserna i lagen om konsumenträttigheter av den 30 maj 2014 (Journal of Laws från 2014, punkt 827 med ändringar); och andra relevanta bestämmelser i allmänt tillämplig lag.
-